Arctic Cat Cup

Arctic Cat Cup är Sveriges äldsta skotercross tävling som har körts i hela 38 år. Tävlingen genomfördes bra och man har hållt tiderna. Med över 250 förare så måste allting funka och det har arrangörerna lyckats med den här gången, ett stort tack till arrangörerna och banpersonal som såg till att det äntligen blev en bra genomförd tävling!

Tävlingarna började på lördagen då körde vi två heat men åkte bara om startspår inför söndagens tävlingar som dessutom var våran (damernas) första SM tävling! 

Jag hade fått mig ett träningspass med nyskoter innan tävlingen som alla kanske vet så har jag haft lite problem med den och har därför varit tvungen att köra med den gammla skotern, det är väl inga större fel på den men man vill ju träna så mycket som möjligt med den nya innan tävlingarna drar igång för att ”nöta” in sig på den, göra personliga inställningar och köra in den men nu hade  jag inte hunnit göra det. Nu har jag gjort några ändringar och det känns bra och skotern i övrigt går som F..N 🙂 Tillbaka till tävlingen då! Heaten på fredagen räknades ihop och jag fick välja startspår som nr två.

Första  heatet kom jag  bra iväg tror jag kom ut ur första kurva som tvåa innan andra kurvan hade jag passerat den som ledde och fick köra fritt och i egen fart, känner att jag har fått 10ggr mer flyt i körningen än förra äsongen (kul när man utvecklas)  höll ledningen tills 5m före mål då händer det som inte får hända jag kör omkull 😦 slutade 6a i det heatet. Jag ledde med ca 150m men det visste inte jag då, tog ut segern i förskott lättade på gasen och tänkte nu är det färdigt då hör jag en skoter bakom mig som kommer i en väldigt hög hastighet och jag tryckte full gas och orkade inte hålla i mig och skotern försvann från mig!!!  fruktansvärt orutinerat och klantigt nåväl man lär så länge man lever bara ladda om och foccusera på andra heatet… 

Andra heatet är jag bra med i starten även där och jag kom ut trea efter första kurvan, Elina tog ledningen och Emma låg tvåa och nu tänkte jag inte göra om samma misstag som förra heatet men då gjorde jag ett annat misstag jag låg i samma spår som både Emma och Elina (gör aldrig det) så det slutade ju naturligtvis i en ytterligare krasch Elina hoppade för kort i en dubbel och craschade Emma som låg bakom Elina hoppade då nästan på Elina och craschade då även hon, slutade dessutom inte så bra hörde jag  krya på dig Emma.

Sen kommer då lilla jag i samma spår som dessa och var tvungen att hoppa av skotern i farten för att inte köra på dom båda två, nåväl då låg man nästan sist och fick börja jaga det gick väl hyffsat och jag körde upp mig till en 3e plats, så totalt i SM serien ligger jag nu 3a ganska viktiga poäng men denna helg vill jag helst glömma jag vet att jag kan bättre!!

1  Desiree Stolt Umeå AK  20
2 Marica Renheim Lima MS  17
3 AnnaCarin Karlsson Älvsbyns MS  15 

4 Elina Öhman Älvsbyns MS 13
5 Monica Kaasen NMK Nordreisa  11
6 Johanna Karlsson Tåsjö SSK  10
7 Petra Lindeborg Lima MS  9
8 Matilda Johansson Älvsbyns MS  8
9 Emilia Dahlgren Team Walles MK  7
10 Jennifer Norlin Småbyarnas SK  6
11 Emma Karlsson Nolaskogs SK  5
12 Lina Kaasalainen Malungs MK  4
13 Elvira Lindh Borlänge SSK  3
14 Emma Nilsson Team Walles MK  2
15 Charlotte Svensson Åsele SK  1
16 Isabell Moland Alta SSF  0
17 Pauline Westerberg Lima MS  0

Nån som har utvecklats fruktansvärt fort och som vi kommer att få se upp för i framtiden är min klubbkompis Elina Öhman grymt bra kört..

Kul att så många tjejer körde och alla var jätte duktiga i år blir det tufft!! Grattis Dessan till segern! Nu laddar jag om till tävlingen i söderhamn den 23/1 och till vårat 2a SM i älvsbyn den 30/1 hoppas det går bättre där!!

Foto Rickard bulten Johansson och Janne Vuojärvi

Kram Kram vi syns i snön!!

Lämna en kommentar